Про впровадження бюджетної реформи

Одним із основних напрямків бюджетної реформи є зміна системи формування місцевих бюджетів, яка передбачає розширення дохідної частини місцевих бюджетів та розширення видаткових повноважень місцевого самоврядування.

Розширення дохідної частини місцевих бюджетів здійснюється в основному за рахунок запровадження акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами, передачі з державного бюджету до обласного бюджету 10% податку на прибуток приватних підприємств та розширення бази оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки шляхом включення до оподаткування нежитлового майна.

Розширення видаткових повноважень місцевого самоврядування здійснюється за рахунок передачі з державного бюджету на місцевий рівень відомчих закладів охорони здоров’я, установ ветеринарної медицини,  фізкультурно-спортивних товариств «Спартак», «Україна», «Динамо» та підпорядкованих їм дитячо-юнацьких спортивних шкіл.

Підсумки виконання місцевих бюджетів області за січень-вересень 2015 року свідчать, про суттєве збільшення у поточному році фінансового ресурсу місцевих бюджетів.

Так, за січень-вересень 2015 року надходження доходів до загального фонду місцевих бюджетів області склали 1473,5 млн.грн. Приріст доходів до відповідного періоду минулого року (у співставних умовах) складає 375 млн.грн., або 34,1%. У 19 зведених бюджетах міст і районів області темп приросту надходжень вище середнього по області і досягає на окремих територіях більше 60%, зокрема у Новоархангельському – 63,8%, Ульяновському – 64,6%.

Збільшення доходів місцевих бюджетів відбулося за рахунок:

запровадження з 01 січня 2015 року акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами (за січень-вересень поточного року надходження склали 107,2 млн.грн., питома вага у загальних надходженнях податків і зборів до зведеного бюджету області 7,2%);

передачі до обласного бюджету 10% податку на прибуток приватних підприємств (за січень-вересень поточного року надходження склали 14,6 млн.грн., питома вага у загальних надходженнях податків і зборів до зведеного бюджету області 1%);

розширення бази оподаткування податком на нерухоме майно,відмінне від земельної ділянки шляхом включення до оподаткування нежитлового майна,надходження податку на нерухоме майно зросли, та склали 4,6 млн.грн. при 0,6 млн.грн. за весь 2014 рік;

передачі зі спеціального до загального фонду єдиного податку для суб’єктів господарювання та екологічного податку (за січень-вересень поточного року надходження єдиного податку склали 178,6 млн.грн., екологічного податку - 24,6 млн.грн. питома вага цих надходжень у загальних надходженнях податків і зборів по області 13,8 %);

передачі з державного бюджету до місцевих бюджетів надходжень державного мита та плати за надання адміністративних послуг (за січень-вересень поточного року ці надходження склали 26,6 млн.грн., питома вага у загальних надходженнях податків і зборів до зведеного бюджету області майже 2%).

Поряд із запровадженням нових джерел наповнення місцевих бюджетів, основними надходженнями до місцевих бюджетів області у поточному році залишаються податок на доходи фізичних осіб і плата за землю (питома вага – 71%). По податку на доходи фізичних осіб приріст склав 101,3 млн.грн., або 14,9%, по платі за землю – 60,2 млн.грн., або 29,1%. Збільшення надходжень плати за землю досягнуто в основному за рахунок індексації нормативної грошової оцінки земель на коефіцієнт 1,249.

Аналіз надходжень за рівнями бюджетів свідчить про те, що в найбільшій мірі позитивний вплив бюджетної децентралізації відчувається у бюджетах місцевого самоврядування. Доходи бюджетів місцевого самоврядування збільшилися на 52%(на 315,7 млн.грн.), зокрема у містах обласного значення – на 35,5%(на141,4 млн.грн.). В обласному бюджеті надходження збільшилися на 11,3%(на 24,6 млн.грн.), районних бюджетах – на 12,3% (на 34,2 млн.грн.).

Відповідно до рішень місцевих рад у липні-вересні поточного року затверджені на 2015 рік показники по доходах місцевих бюджетів збільшені на 219,7 млн.грн. та спрямовані на збільшення видатків за такими напрямками:

заробітна плата працівників бюджетних установ – 52,3 млн.грн.;

енергоносії і комунальні послуги – 22,4 млн.грн.;

медикаменти та продукти харчування – 2,5 млн.грн.;

житлово-комунальне господарство – 53,3 млн.грн.;

дорожнє господарство – 44,3 млн.грн.;

будівництво – 12,4 млн.грн.;

інші видатки на утримання бюджетних установ, реалізація інших місцевих програм – 32,5 млн.грн.

         Збільшення у поточному році фінансового ресурсу місцевих бюджетів дозволило збільшити порівняно з 2014 роком  обсяги спрямування коштів на фінансування видатків, пов’язаних з виконанням власних повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування. Зокрема, затверджені на 2015 рік (з урахуванням змін) видатки на житлово-комунальне господарство збільшено порівняно із 2014 роком на 78,6 млн.грн., або у 1,6 раза, дорожнє господарство - на 47,5 млн.грн., або на 44%.

Кінцевою метою бюджетної децентралізації є створення реального підґрунтя для виконання власних повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування та підвищення мотивації до нарощування дохідної бази місцевих бюджетів.

У Києві були презентовані результати роботи із впровадження гендерно-орієнтованого бюджетування в галузях «фізична культура і спорт», «культура і мистецтво» та «соціальний захист і соціальне забезпечення»

25-26 жовтня 2017 року у м. Києві проходила розширена нарада щодо результатів роботи робочих груп з впровадження гендерно-орієнтованого бюджетування в галузях «фізична культура і спорт», «культура і мистецтво» та «соціальний захист і соціальне забезпечення». У засіданні розширеної наради взяли участь представники Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства молоді та спорту України, Міністерства культури України, представники департаментів фінансів та галузевих департаментів Кіровоградської, Івано-Франківської, Миколаївської, Запорізької, Дніпропетровської, Черкаської, Одеської ОДА, Київської МДА.

Докладніше...

Відбулося навчання спеціалістів з фінансових питань з подальшого впровадження програмно-цільового бюджетування в Україні

30 травня 2017 року у м.Кропивницькому Міністерством фінансів України за підтримки Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень для фахівців з фінансових питань місцевих бюджетів різних рівнів області проведено тренінг щодо реалізації змін до бюджетного законодавства та практичного застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі.

        Під час заходу були висвітлені всі основні питання програмно-цільового бюджетування: від формування бюджетних запитів та результативних показників до моніторингу та оцінки ефективності бюджетних програм.

Навчання пройшли 93 особи, серед них представники 7 об’єднаних територіальних громад.

Переглянути матеріали до тренінгу 

На виконання статті 28 Бюджетного кодексу України

15 березня 2017 року в обласній державній адміністрації відбулося публічне представлення інформації про виконання обласного бюджету Кіровоградської області за 2016 рік. У зазначеному заході прийняли участь керівництво обласної державної адміністрації, обласної ради, депутати обласної ради, керівники структурних підрозділів облдержадміністрації – головні розпорядники коштів обласного бюджету та керівники окремих територіальних органів міністерств і відомств України, представники громадськості.

Інформацію про виконання обласного бюджету за 2016 рік представляв директор департаменту фінансів облдержадміністрації Шеремет С.В. Про  використання коштів у 2016 році також прозвітували головні розпорядники коштів обласного бюджету.

Під час обговорення інформації про виконання обласного бюджету за 2016 рік окреслено проблемні питання, які мали місце в минулому році, та визначено для усіх учасників бюджетного процесу основні завдання щодо забезпечення якісного виконання обласного бюджету у 2017 році.

Інформація про виконання обласного бюджету за 2016 рік

До загального фонду обласного бюджету за 2016 рік надійшло доходів (без трансфертів) у сумі 477,3 млн.грн., або 111,8% до запланованих показників. Найбільш вагомими джерелами доходів загального фонду були:

 • податок на доходи фізичних осіб (надходження склали 352,8 млн.грн., питома вага – майже 74%);

         • рентна плата закористування природними ресурсами загальнодержавного значення - ліс, вода, надра (67,6 млн.грн., питома вага – 14,2%);

         •10% податку на прибуток підприємств приватної власності (32,3 млн.грн., питома вага – близько 7%);

         • плата за ліцензії (6 видів) на певні види господарської діяльності (17,1 млн.грн., питома вага – 3,6%).

Крім того, до доходів загального фонду обласного бюджету від підприємств  спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області зараховано:

• податок на прибуток – у сумі 4,1 млн.грн.

• плата за оренду майнового комплексу «Ліки Кіровоградщини» та іншого комунального майна – 1,2 млн.грн.

Приріст доходів загального фонду порівняно з фактичними надходженнями 2015 року склав 46,7% (152 млн.грн.).

До спеціального фонду обласного бюджету надійшло доходів (без трансфертів) у сумі 172,1 млн.грн., що становить 105,3% до планових показників. Порівняно з  2015 роком приріст доходів спеціального фонду (у співставних умовах) склав 13,2% (20 млн.грн.).

Основними джерелами (99%) доходів спеціального фонду обласного бюджету були власні надходження бюджетних установ – 139,9 млн.грн., або 101,9 % до плану, та екологічний податок – 30,1 млн.грн., або 116,5 % до плану.

До обласного бюджету надійшло субвенцій з державного бюджету у сумі 3407,7 млн.грн., з яких:

на видатки обласного бюджету спрямовано 660,8 млн.грн. (з них освітня – 145,7 млн.грн. та медична – 464,4 млн.грн. субвенції);

перераховано на рівень районів, міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад – 2746,9 млн.грн. (з них 2695,5 млн.грн. – на виконання державних програм соціального захисту населення через систему надання пільг, субсидій і допомог).

Також отримані дотації з державного бюджету – 95,9 млн.грн., з яких на видатки обласного бюджету спрямовано 46 млн.грн., передано бюджетам районів і міст стабілізаційну дотацію – 49,9 млн.грн.

Інші трансферти надійшли у сумі 47,4 млн.грн. (субвенції з бюджетів районів і міст – 37,2 млн.грн., грант Європейського Союзу – 10,2 млн.грн.).

Обсяг проведених за 2016 рік з обласного бюджету видатків (без урахування трансфертів з державного бюджету бюджетам районів, міст, ОТГ) склав 1425,5 млн.грн. і зріс проти 2015 року на 164,1 млн.грн., або на 13%.

У 2016 році на належному рівні забезпечено розрахунки по зареєстрованих фінансових зобов’язаннях розпорядників та одержувачів коштів обласного бюджету. Станом на 01 січня 2017 року кредиторська заборгованість по зареєстрованих зобов’язаннях обласного бюджету, у тому числі по захищених видатках (заробітна плата, енергоносії, медикаменти, харчування, стипендії, допомоги тощо), відсутня.

На соціально-культурну сферу спрямовано 82,5% (1175,6 млн.грн.) ресурсу обласного бюджету, у тому числі на:             

освіту – 24,5% (349,8 млн.грн.)

охорону здоров’я – 44,6% (635,7 млн.грн.)

• соціальний захист та соціальне забезпечення – 8,4% (119,9 млн.грн.)

• культуру – 3,4% (48 млн.грн.)

• фізичну культуру і спорт – 1,6% (22,2 млн.грн.).

У структурі видатків обласного бюджету за економічними статтями захищені видатки склали 1046,8 млн. грн., або 73,4% (з яких зарплата з нарахуваннями – 48,2%, трансферти населенню – 3,4%, енергоносії та комунальні послуги – 7,5%, медикаменти та харчування – 11,7%, трансферти місцевим бюджетам – 2,6%), інші поточні видатки –  134,4 млн. грн. (9,4%), капітальні видатки – 244,3 млн. грн. (17,1%).

У звітному періоді продовжено розпочаті у 2015 році зміни у структурі видатків обласного бюджету в частині зростання інвестиційної складової, сумарно у 2016 році капітальні видатки склали 244,3 млн.грн. та збільшились порівняно з попереднім роком удвічі (на 120,4 млн.грн).

У 2016 році значна увага приділялася фінансуванню видатків капітального характеру.Видатки бюджету розвитку обласного бюджету склали 189,2 млн.грн. та були спрямовані на:

• капітальні видатки бюджетних установ – 34,7 млн.грн.;

• будівництво та реконструкцію об’єктів – 114,8 млн.грн.;

• придбання житла окремим категоріям населення – 0,8 млн.грн.;

• капітальні трансферти підприємствам, установам, організаціям спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області – 2,9 млн.грн.;

• трансферти бюджетам районів і міст обласного значення на заходи із соціально-економічного розвитку територій – 36 млн.грн.

     У 2016 році кошти обласного бюджету також спрямовувались на: заходи з охорони навколишнього природного середовища (22,3 млн.грн.), підтримку засобів масової інформації (1,4 млн.грн.), фінансову підтримку громадських організацій, творчих спілок (0,5млн.грн.), запобігання та ліквідацію надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного (0,5 млн.грн.), фінансову підтримку обласних комунальних підприємств 10,3 млн.грн. тощо.

Слайди на Публічне представлення інформіції про виконання обласного бюджету за 2016 рік

Подкатегории