Про впровадження бюджетної реформи

Одним із основних напрямків бюджетної реформи є зміна системи формування місцевих бюджетів, яка передбачає розширення дохідної частини місцевих бюджетів та розширення видаткових повноважень місцевого самоврядування.

Розширення дохідної частини місцевих бюджетів здійснюється в основному за рахунок запровадження акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами, передачі з державного бюджету до обласного бюджету 10% податку на прибуток приватних підприємств та розширення бази оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки шляхом включення до оподаткування нежитлового майна.

Розширення видаткових повноважень місцевого самоврядування здійснюється за рахунок передачі з державного бюджету на місцевий рівень відомчих закладів охорони здоров’я, установ ветеринарної медицини,  фізкультурно-спортивних товариств «Спартак», «Україна», «Динамо» та підпорядкованих їм дитячо-юнацьких спортивних шкіл.

Підсумки виконання місцевих бюджетів області за січень-вересень 2015 року свідчать, про суттєве збільшення у поточному році фінансового ресурсу місцевих бюджетів.

Так, за січень-вересень 2015 року надходження доходів до загального фонду місцевих бюджетів області склали 1473,5 млн.грн. Приріст доходів до відповідного періоду минулого року (у співставних умовах) складає 375 млн.грн., або 34,1%. У 19 зведених бюджетах міст і районів області темп приросту надходжень вище середнього по області і досягає на окремих територіях більше 60%, зокрема у Новоархангельському – 63,8%, Ульяновському – 64,6%.

Збільшення доходів місцевих бюджетів відбулося за рахунок:

запровадження з 01 січня 2015 року акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами (за січень-вересень поточного року надходження склали 107,2 млн.грн., питома вага у загальних надходженнях податків і зборів до зведеного бюджету області 7,2%);

передачі до обласного бюджету 10% податку на прибуток приватних підприємств (за січень-вересень поточного року надходження склали 14,6 млн.грн., питома вага у загальних надходженнях податків і зборів до зведеного бюджету області 1%);

розширення бази оподаткування податком на нерухоме майно,відмінне від земельної ділянки шляхом включення до оподаткування нежитлового майна,надходження податку на нерухоме майно зросли, та склали 4,6 млн.грн. при 0,6 млн.грн. за весь 2014 рік;

передачі зі спеціального до загального фонду єдиного податку для суб’єктів господарювання та екологічного податку (за січень-вересень поточного року надходження єдиного податку склали 178,6 млн.грн., екологічного податку - 24,6 млн.грн. питома вага цих надходжень у загальних надходженнях податків і зборів по області 13,8 %);

передачі з державного бюджету до місцевих бюджетів надходжень державного мита та плати за надання адміністративних послуг (за січень-вересень поточного року ці надходження склали 26,6 млн.грн., питома вага у загальних надходженнях податків і зборів до зведеного бюджету області майже 2%).

Поряд із запровадженням нових джерел наповнення місцевих бюджетів, основними надходженнями до місцевих бюджетів області у поточному році залишаються податок на доходи фізичних осіб і плата за землю (питома вага – 71%). По податку на доходи фізичних осіб приріст склав 101,3 млн.грн., або 14,9%, по платі за землю – 60,2 млн.грн., або 29,1%. Збільшення надходжень плати за землю досягнуто в основному за рахунок індексації нормативної грошової оцінки земель на коефіцієнт 1,249.

Аналіз надходжень за рівнями бюджетів свідчить про те, що в найбільшій мірі позитивний вплив бюджетної децентралізації відчувається у бюджетах місцевого самоврядування. Доходи бюджетів місцевого самоврядування збільшилися на 52%(на 315,7 млн.грн.), зокрема у містах обласного значення – на 35,5%(на141,4 млн.грн.). В обласному бюджеті надходження збільшилися на 11,3%(на 24,6 млн.грн.), районних бюджетах – на 12,3% (на 34,2 млн.грн.).

Відповідно до рішень місцевих рад у липні-вересні поточного року затверджені на 2015 рік показники по доходах місцевих бюджетів збільшені на 219,7 млн.грн. та спрямовані на збільшення видатків за такими напрямками:

заробітна плата працівників бюджетних установ – 52,3 млн.грн.;

енергоносії і комунальні послуги – 22,4 млн.грн.;

медикаменти та продукти харчування – 2,5 млн.грн.;

житлово-комунальне господарство – 53,3 млн.грн.;

дорожнє господарство – 44,3 млн.грн.;

будівництво – 12,4 млн.грн.;

інші видатки на утримання бюджетних установ, реалізація інших місцевих програм – 32,5 млн.грн.

         Збільшення у поточному році фінансового ресурсу місцевих бюджетів дозволило збільшити порівняно з 2014 роком  обсяги спрямування коштів на фінансування видатків, пов’язаних з виконанням власних повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування. Зокрема, затверджені на 2015 рік (з урахуванням змін) видатки на житлово-комунальне господарство збільшено порівняно із 2014 роком на 78,6 млн.грн., або у 1,6 раза, дорожнє господарство - на 47,5 млн.грн., або на 44%.

Кінцевою метою бюджетної децентралізації є створення реального підґрунтя для виконання власних повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування та підвищення мотивації до нарощування дохідної бази місцевих бюджетів.